Beelddenken wordt in de wetenschap ook wel de visuele cognitieve stijl genoemd. Een beelddenker denkt in beelden, is associatief en denkt vanuit het geheel. Beelddenkers voegen eigen kennis en ervaring toe aan dat wat ze zien
en horen en leggen op die manier snel logische verbanden.
Een taaldenker werkt vanuit de kern in kleine stapjes naar het grotere geheel toe. Op de weg hiernaartoe trekken ze logische conclusies.
In het onderwijs wordt veelal vanuit kleine stapjes naar een groter geheel gewerkt op een veelal talige manier. Dit zijn nu juist dingen waar een beelddenker moeite mee heeft.
Wanneer een kind moeite heeft met het aanhaken bij en het onthouden van lesstof kan het de moeite waard zijn om te onderzoeken of er aanwijzingen zijn voor het voorkeursdenken van een kind. Wanneer blijkt dat een leerling een beelddenker is, kan hij/zij gebaat zijn bij een andere manier van aanbieden van de lesstof. Ook kan middels activiteiten geoefend worden in het versterken van het taaldenken. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van materialen van ‘Beeld en Brein’ en ‘Ik leer anders’.